دنیای مدبرانه ى من

با هم بودن «آغاز» ، با هم ماندن «پیشرفت» و با هم کار کردن «موفقیت» است

 
مأموریت سازمان
نویسنده : محمد - ساعت ٧:۳٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٤
 

بیانیه های ماموریت را می توان سنگ بنای تهیه برنامه ریزی استراتژیک دانست که به وسیله آن می توان محدوده عملکرد سازمان را به اطلاع همگان رساند. بیانیه ماموریت مشخص می نماید که سازمان در چه زمینه ای فعالیت می نماید و مشتریان آن چه رده ای از جامعه هستند. در تدوین بیانیه ماموریت بایستی توجه نمود که برنامه استراتژیک برای چه دوره زمانی تهیه می گردد، به عنوان مثال چنانچه هدف تهیه برنامه ۵ سال آتی است بایستی بیانیه ای را که در ۵ سال آتی برقرار خواهد بود انتخاب نمود. در تدوین بیانیه ماموریت بهتر است از افرادی استفاده شود که از تجارب لازم برخوردار بوده  و دلبستگی عاطفی به سازمان دارند تا بیانیه حاصل دارای حساسیتهای لازم باشد.


تقریباً تمام سازمانها دارای سه هدف کلی هستند که آنها را در بیانیه ماموریت خود می آورند:

        i.            تولید کالا با بهترین کیفیت

     ii.            ایجاد بازگشت سرمایه برای سهامداران

   iii.            رفتار مسئولانه در قبال کارمندان، مشتریان، رقبا و جامعه

 

یک ماموریت سازمان بایستی شامل موارد زیر باشد:

ü     بیانگر هدف اصلی سازمان باشد، مواردی مانند "چه می کنیم؟" - "برای چه کسانی تولید می کنیم؟"  و چرا و چگونه این کار را انجام می دهیم؟"

ü     مشخص کننده محدوده اصلی سازمان باشد، زمینه های کاری سازمان را بیان دارد و از آن خارج نگردد.

ü     پایه اصلی تعیین دیدگاهها باشد، بطوریکه به وسیله آن بتوان دیدگاهها را پرورش داد.

ü     به اندازه کافی منحصر به فرد باشد. در یک تجربه عملی، یکی از اساتید مدیریت استراتژیک در یک دوره برگزار شده از شرکت کنندگان خواست با شنیدن ماموریتی که خواهد خواند، در صورتیکه ماموریت خوانده شده، متعلق به سازمان آنها بود دستشان را بالا ببرند، در کمال تعجب پس از خواندن اولین ماموریت ٢٣ نفر دست خود را بالا بردند!!

ü     سازمان را در توسعه فعالیتهای خود آزاد بگذارد، به عبارتی آن را محدود ننماید و نوید بخش خلاقیتها و نوآوریهای آتی سازمان باشد.

ü     به اندازه کافی واضح و آشکار باشد.

ü     بیانگر موارد ذیل باشد:

o       مشتریان را مشخص نماید.

o       محصولات / خدمات سازمان را بیان نماید.

o       بازارهای فعالیت سازمان را ارائه کند.

o       فلسفه ها، ارزشها و باورهای سازمان را بیان نماید.

o       نقش ارزشمند کارکنان سازمان را خاطر نشان سازد.

o       ویژگیهای ممتاز عملکرد سازمان را بیان دارد.

در زیر به بیان سوالاتی که این عوامل را روشن می سازد می پردازیم .

1)     سازمان(شرکت) چه کالاها یا خدماتی را ارائه می دهد یا ارائه خواهد داد ؟

2)     ارباب رجوع ها یا مشتریان این سازمان (شرکت) چه کسانی هستند یا خواهند بود ؟

3)     سازمان (شرکت) در چه حوزه ها یا بازار  هایی ( داخلی یا خارجی انحصاری یا رقابتی یا رقابت انحصاری تولیدی یا خدماتی ) و در چه محدوده جغرافیایی فعالیت می کند یا خواهد کرد ؟

4)     در این سازمان (شرکت)  تا چه حد به بقاء، رشد و سود آوری توجه می شود ؟

5)     سازمان (شرکت) برای انجام فعالیت های خود از چه نوع فناوری و با چه سطح اتوماسیون استفاده می کند یا خواهد کرد ؟

6)     چه باورها، ارزشها، آرزوها و اولویت های اخلاقی بنیادی بر این سازمان (شرکت) حاکم است ؟

7)     سازمان (شرکت) از چه مزیت رقابتی یا ویژگی متمایزی نسبت به سایر رقبا (سازمانها) برخوردار است ؟

8)     سازمان (شرکت) چقدر به کارکنان و مسائل آنها (آسایش، رضایت، خواسته ها و ...) اهمیت داده و توجه دارد ؟

9)     سازمان (شرکت) تا چه حد نسبت به مسائل اجتماعی (امور خیریه، حفظ محیط زیست و ...) حساس بوده و به تصویر ذهنی جامعه از عملکرد خود اهمیت می دهد ؟

 

 نمونه هایی از چند بیانیه ماموریت موفق

ü     ما می خواهیم بهترین باشیم و شهروندان تهرانی را از امکانات اینترنتی بهره مند سازیم.

ü     مابه عنوان یک سارمان تولید کتابهای دانشگاهی، سعی داریم تا با فعالیت بیشتر، زمینه تحقق دیدگاهها را فراهم سازیم و دانشجویان پزشکی را از کتب ارزان قیمت و به روز بهره مند سازیم.

ü     هدف دانشگاه ما فراهم نمودن فضایی است تا در آن دانشجویان با فراغ بال به فراگیری علم و دانش  بپردازند، پتانسیلهای خود را به کار بگیرند و شهروندان مناسبی در جامعه آینده باشند.

ü     ما سعی داریم تا بم را تبدیل به شهری با استانداردهای جهانی سازیم و این امر را با استفاده از سرمایه های اختصاص یافته و به منظور رفاه حال شهروندان بم انجام می دهیم.

ü     شرکت آسانسور سازی اوتیس؛ ماموریت اصلی ما این است که برای هر مشتری وسیله ای جهت بالا و پایین بردن افراد و اشیاء فراهم کنیم که قابلیت اطمینان و کیفیتی بالاتر از سایر رقبایمان در جهان داشته باشد.

ü     شرکت میکروسافت؛ ماموریت اصلی ما این است که هر کامپیوتر بر هر روی میز و یا در هر خانه، از نرم افزای توانمند بهره ببرد.

ü       شرگت تلگراف و تلفن آمریکا؛ ما تمام تلاش خود را بکار می بندیم تا تمام مردم دنیا، در هر مکانی که قرار دارند و در هر زمان بتوانند به بهترین شکل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

ü     صلیب سرخ آمریکا؛ ماموریت اصلی ما این است که کیفیت زندگی بشر را بهبود بخشیده و همچنین به در راستای  پیشگیری، آماده سازی و مقابله با وقایع اورژانسی (اضطراری) به آنها کمک کنیم.

ü     شرکت اینتل؛ ما تامین کننده (عرضه کننده) تراشه ها، سیستم ها و نرم افزارها به صنایع کامپیوتری هستیم. ماموریت ما اینست که به سرامدترین تامین کننده اجزای اصلی در صنعت نوین کامپیوتری جهان مبدل گردیم.

ü     شرکت کامپیوترى کامپک؛ ماموریت اصلی ما این است که به عرضه کننده پیشرو کامپیوترهای شخصی و سرورها در میان کلیه مشتریان جهان مبدل گردیم.

ü     بانک هاوایی؛ ماموریت ما این است که به افراد و سازمانهای مختلف، موثرترین و اثربخشترین خدمات مالی را ارائه کنیم.

ü     جامعه کنترل تولید و موجودی آمریکا؛

1.     چشم انداز APICS: انگیزش و تشویق افراد و سازمانها به یادگیری مادام العمر (همیشگی) و همچنین افزایش و تسهیل موفقیت های آنان.

2.     ماموریت  APICS: ماموریت اصلی ما این است که به برجسته ترین رهبر جهانی  در آموزش سازمانها و افراد، تدوین استانداردهای تعالی، و ارائه اطلاعات در مدیریت یکپارچه منابع مبدل شویم.

 

 


 
comment نظرات ()